Otwieramy nabór do „LesBiLansu #3”! OPEN CALL: „MIŁOŚĆ[ ]POŻĄDAIŁOŚNIE”
Lesbikon

„Eros uderzył mnie i obezwładnił, / ten słodko-gorzki i zawsze zwycięski stwór” – pisała Safona (przeł. J. Brzostowska), jako pierwsza opisująca pożądanie w jego „słodko-gorzkim” wymiarze. To poetce z Lesbos zawdzięczamy rozumienie pożądania jako jednoczesności przyjemności i bólu, przyjemności i bólu, która burzy zmysły, sprawia, że ciało drży, i podaje w wątpliwość granice jaźni. Dzieje się tak, bo nieosiągalność lub nieobecność przedmiotu pożądania wybija w niej drugi, gorzki takt – sprawia, że dla wielu doświadczenie pożądania staje się raną wojenną, trwałym i bolesnym śladem tęsknoty.

Anne Carson, analizująca wiersz Safony, potrzegała erosa jako czasownik: działanie, dynamiczny proces, który nieustannie oddziałuje, porusza i przekształca ciała, ich interakcje i doświadczenia. Opierając się na tej idei i w dialogu ze współczesnymi lesbijskimi myślicielkami, takimi jak Audre Lorde, Elizabeth Grosz czy Rosi Braidotti, w trzecim numerze „LesBiLansu” proponujemy temat numeru: „MIŁOŚĆ[ ]POŻĄDANIE”.

Chcemy na nowo wyobrazić sobie współczesnego safickiego erosa jako nomadyczną formę pożądania – otwartą, usytuowaną i fundamentalnie relacyjną, pozbawioną bólu nieobecności i braku. Czy możemy wyobrazić sobie pożądanie tak, by nie było już – jak u Safony – wrogiem osoby pożądającej, lecz motorem działania, zmiany i kreacji, zapowiadającym niepisane przyszłości? Intensywnością, która prowadzi jednostki ku miłości i umożliwia empatyczne spotkania z Inną, rodzące się z siły kontaktu powierzchni ciał, z ciekawości i pragnienia poznania?

To, jak miłość i pożądanie splatają się w naszych intymnych doświadczeniach – i jak ich granice często się zacierają – pozostaje jednym z najbardziej fascynujących tematów w dziedzinie płci i s*ksualności.  Poszukujemy tekstów i prac, które poddają namysłowi, podważają i pozwalają wyobrazić sobie na nowo znaczenia miłości, pożądania, seksu i przyjemności w kontekstach lesbijskich*, queerowych i niebinarnych; w ich formach i przejawach relacyjnych, fenomenologicznych i cielesnych. Zarówno pożądanie, jak i miłość uznajemy za konstrukty kulturowe, ale mając na uwadze wyzwania związane z uchwyceniem doświadczeń pożądania i miłości w dowolnych kodach czy językach, zmierzamy ku marzeniu o wspólnym języku, o którym pisała Adrienne Rich. W tym numerze chcemy odzyskać pragnienie pisania, tworzenia, miłość do słów, które nas dotykają, poruszają, podniecają – a przede wszystkim zbliżają nas do siebie nawzajem.

Inspiracje tematyczne

  • Miłość i pożądanie lesbijskie* jako kontinuum. Osobiste historie, pamiętniki, wiersze, dialogi, eseje, manifesty, refleksje o tym, jak one współistnieją lub się wykluczają. Jak rozumiesz/rozumiecie miłość i pożądanie? Czy są dla Was rozdzielne, czy nierozłączne? Jak się przenikają w Waszych relacjach? Jak inne aspekty tożsamości – takie jak neuro(a)typowość, niepełnosprawność, etniczność, pochodzenie społeczne, kapitał ekonomiczny, klasa, rasa, religijność, narodowość, wiek – wpływają na sposób zrozumienia i przeżycia miłości i pożądania?
  • Miłość i pożądanie lesbijskie* jako narzędzia oporu wobec norm społecznych, patriarchatu, cisheteronormatywności. Praktyki wyzwolenia, transgresji cisheteronormatywnych oczekiwań, utopie. Jakie tabu, wyzwania lub odkrycia towarzyszą Waszym doświadczeniom?
  • S*ks jako doświadczenie, miejsce, gdzie pożądanie i miłość się spotykają, krzyżują lub przekształcają. Jak rozumiecie s*ks w relacjach lesbijskich*? Co dla Was oznacza?
  • Erotyka i wyobraźnia. Co Was erotyzuje? Jakie obrazy, gesty, słowa, sytuacje, fantazje czy doświadczenia budują Waszą erotyczną wyobraźnię? Jak eksplorujecie i wyrażacie własną erotykę?
  • Przyjemność. Jej źródła, granice, transgresje, rola w relacjach i codzienności. Jak zmieniały się wyobrażenia, praktyki i narracje dotyczące s*ksu i przyjemności w relacjach lesbijskich* na przestrzeni lat?
  • Przestrzenie przyjemności i ich potencjał. Gdzie i jak tworzycie/przeżywacie bezpieczne, afirmujące przestrzenie dla s*ksu i intymności?
  • Afekty, emocje, uczucia. Jakie uczucia, emocje, afekty towarzyszą Waszym doświadczeniom miłości, pożądania, seksualności i przyjemności? Jak afekty krążą w relacjach, wspólnotach, przestrzeniach codziennych i wirtualnych? Jak wpływają na Wasze wybory, granice, komunikację, bliskość lub dystans? Jakie afekty są obecne, a jakie wyparte lub tabuizowane w Waszych doświadczeniach?
  • Miłość i pożądanie wobec historii i artefaktów kulturowych. Miłość i pożądanie mogą być skierowane do tego, co minione, zapomniane, ukryte, wyparte… Jakie znaczenie mają dla Was queerowe ślady przeszłości, materialne pamiątki, fotografie, listy, dzieła sztuki, miejsca pamięci? Jak budujecie własne queerowe archiwa uczuć i pragnień?
  • Lesbijskie* pożądanie, miłość, s*ks i macierzyństwo.
  • Role, tożsamości i dynamiki w relacjach lesbijskich*. Jakie znaczenie mają dla Was role i określenia, takie jak: butch, femme, (soft) masc, brat, pillow princess, switch czy inne? Jak wpływają na Wasze relacje, doświadczenia, ekspresję, codzienność? Jak zmienia się ich znaczenie w różnych kontekstach kulturowych, pokoleniowych, osobistych? Czy role są źródłem wolności, zabawy, bezpieczeństwa, a może i ograniczeń?
  • Zgoda. Jak rozumiecie i praktykujecie zgodę? Jakie znaczenie ma komunikacja w Waszych relacjach? Jak wygląda proces negocjowania granic w relacjach lesbijskich*? Jakie wyzwania, tabu i dobre praktyki towarzyszą rozmowom o zgodzie?
  • Aplikacje randkowe i media społecznościowe. Jak zmieniły sposób, w jaki nawiązujemy, budujemy i przeżywamy relacje? Jak kształtują nasze doświadczenia miłości, pożądania, s*ksualności i przyjemności? Jak wpływają na tworzenie (nie)bezpiecznych lub/i (nie)afirmujących przestrzeni? Jakie wyzwania, możliwości i nowe doświadczenia przyniosły do Waszego życia?
  • Język miłości, pożądania, s*ksu i przyjemności. Jak mówicie o tych doświadczeniach? Jakie słowa, metafory, obrazy są dla Was ważne, jakie budzą wątpliwości, a jakie są nieobecne? Bardzo zachęcamy do tworzenia nowych pojęć!
  • Queerowo-lesbijskie* stereotypy, symbole, materialne wyrazy miłości i pożądania (zdjęcia, pamiątki, archiwa, artefakty). Co mówią one o Waszych relacjach i tożsamościach?
  • Reprezentacje kulturowe. Analizy, interpretacje, przykłady tego, jak literatura, sztuka, film, muzyka, media czy popkultura przedstawiają doświadczenia miłości i pożądania lesbijskich*. Jakie Was inspirują, jakie wymagają krytycznego spojrzenia? Jakie są Wasze ulubione inspiracje, motywy, obrazy, teksty, itd. które budują Waszą erotyczną wyobraźnię?

Czekamy na Wasze:

  • teksty: prozę, poezję, eseje, manifesty, pamiętniki, osobiste relacje (format: .rtf, .doc/docx., limit tekstu: 8000 znaków, limit wierszy: 5),
  • zdjęcia, ilustracje, grafiki, kolaże (format: .jpg, .png., limit: 5 prac).

Prace wysyłajcie na adres: redakcja@lesbikon.pl. Temat: LESBILANS #3.

Ogłoszenie kierujemy przede wszystkim do lesbijek* oraz kobiet i osób transpłciowych, biseksualnych, panseksualnych, aseksualnych, niebinarnych i genderqueer, autorx indywidualnych i grup.

Deadline: 14 lutego 2026 r.

Premiera magazynu odbędzie się w maju podczas Lesbikonu. Kongresu Kobiet* Queer w Katowicach.

Projekt finansowany ze środków Ambasady Królestwa Niderlandów.

Lesbikon

Lesbikon

Z tej samej kategorii:

Darmowy artykuł na Dzień Pamięci Osób Transpłciowych!

Dzisiaj obchodzimy wyjątkowe święto: Dzień Pamięci Osób Transpłciowych! Żeby to uczcić, mamy dla Was niespodziankę: dzielimy się z Wami pierwszym tekstem z najnowszego numeru „LesBilansu”: Miejsce pod słońcem, poświęconym queerstorii osób trans* w Polsce i w Niemczech...

LesBiLans #2 OPEN CALL: Queerowo-kobiece* tożsamości w kolektywie

Zapraszamy do współtworzenia kolejnego numeru magazynu kobiet* queer! „LesBiLans. Magazyn Lesbikonu. Kongresu Kobiet* Queer” to queerowo-lesbijskie* czasopismo, w którym poruszamy tematy ważne dla naszej społeczności. Tematem #1 była widoczność/widzialność. Więcej o...

Tagi: